One summer Emi and Okiku venture from Tokyo to pay their respects at Mt. Minobu, and they stay overnight at the Shimobe hot spring. Scholar Katada and battle-wounded soldier Nanmura are sojourning at the same inn.
One morning, Nanmura injures his foot on an ornamental hairpin that was dropped in the public bath. The next day a letter arrives from the person who dropped the hairpin asking about its whereabouts, and the proprietor replies that the hairpin owner should come and apologize to Nanmura in person.
The hairpin was dropped by Emi. She makes the trip from Tokyo to deliver her apology, but Nanmura is completely petrified. Afterwards she doesn't return to Tokyo, and instead helps Nanmura with his walking rehabilitation and spends time with with the other lodgers. In fact, she is someone's mistress and wants to extricate herself from that lifestyle.