A picture commemorating the 30th anniversary of the theatrical feature series created by Fujiko F. Fujio, starring Japan's favorite robotic cat. Kusuba Kozo directs both the feature and television series. Bestselling writer Shimpo Yuichi featured once again as screenplay writer. Doraemon (voice: Mizuta Wasabi) uses one of his secret gadgets to create an ocean for Nobita (voice: Oohara Megumi) to play in, when suddenly, the mermaid princess Sophia (voice: Tanaka Rie), a descendent of the planet Aqua appears. Her people came to earth 5000 years ago, after being persecuted by the ruthless Kaigyozoku (the monstrous fish gang). At the mermaid palace, Doraemon and his friends learn about the mysterious mermaid legend and the "Mermaid Sword."