The second film from Soda Kazuhiro, who ushered in a new style of documentary filmmaking with Campaign, which followed a stamp and coin seller who ends up running for city council. In Mental, Soda's "observational style," which eschews music, narration and explanations, captures the patients and staff at a mental health clinic in a matter-of-fact manner.
The Chorale Okayama mental health clinic in Okayama City, where patients from all walks of life seek help from head doctor Yamamoto Masatomo. A woman repeatedly slits her wrists and wants to die breaks down in tears; A man afflicted with mental health issues since his teens attempts to express himself through photography and poetry; Another patient aiming to become more independent by learning to cook frankly conveys his anxieties about growing old. On the other hand, the clinic staff wage what seems like a daily battle with a government bureaucracy that aims to reduce medical care costs by cutting services. Meanwhile, a legislative bill regarding support for persons with disabilities moving through the Diet raises even more concern for the clinic employees and patients alike.