A documentary drama that recreates the war experience of Shindo Kaneto of The Island (Hadaka no Shima) and Will to Live(Ikitai) with testimonies and reconstructions. It highlights the unfairness of war from the viewpoint of a powerless soldier and portrays the folly of war. Original work, script and testimony by Shindo Kaneto. This is the directorial debut of Yamamoto Yasuhiro, a long-standing assistant director to Shindo.
Spring of 1944. Shindo Kaneto (Kanie Ippei) is 32 years old, trying to become a scenario writer, when he receives his draft card. He joins the Kure marine corps in Hiroshima as a seaman recruit, and is assigned to Takarazuka Navy Air Squadron, where one hundred men in their 30s, who have led very ordinary lives otherwise, have been drafted. They are sent to battlefields, which are chosen by lot, and killed one after another. Only six men, including Shindo, survived. The Navy forces them to train, regarding Takarazuka Grand Theater as a warship, and pretending they are on the warship. As harsh training continues with irrational violence, the personalities of the soldiers are destroyed. They live in fear of air raids as the defeat becomes more realistic by the day, and the news of end of the war comes all of the sudden.