Like many works of the director's later period, A Last Note grapples with the theme of aging. It focuses on famed (fictional) actor Yoko, whose retreat to her rural summer residence is interrupted by a visit from Tomie, an old friend and former actor suffering from dementia. When Toyoko, Yoko's housemaid, reveals a startling secret, it sets in motion a series of events that leads to the women's lives intersecting in a variety of ways. Loosely adapted from Chekhov's play The Seagull, the film employs a lightness of touch to question what it means to live and grow old; it also marked the last on-screen appearance of actor OTOWA Nobuko (Shindo's wife), who was diagnosed with cancer prior to the film's production. A major hit upon its release in Japan, A Last Note was later adapted into a stage play, also directed by Shindo.