Yamada Yoji's period drama trilogy based on a novel by Fujisawa Shuhei. This is the concluding part following The Twilight Samurai (Tasogare Seibei) and The Hidden Blade (Kakushi Ken Oni no Tsume). The film portrays a bond between a couple who maintained the Samurai's honor and overcame difficulties during the final years of the Tokugawa shogunate in the 19th century. The title in Japanese, "Bushi no Ichibun", represents the honor and "face" that Samurai must preserve even at the expense of one's life.
Mimura Shinnojo (Kimura Takuya) is a lower class samurai who is a poison taster for the domain lord. He is poor, but happily leading his humble life with his beautiful wife, Kayo (Dan Rei). One day, however, Shinnojo is poisoned during a tasting and loses his sight. He is relieved of his job and is reduced to poverty. It is such a time when Shimada (Bando Mitsugoro), a clerk, offers help to Kayo. He wants her body in return, and Kayo accepts the offer in tears in order to supplement the family income. When the relationship becomes public, Shinnojo is devastated for being robbed of his beloved wife and for his helplessness. He engages in a duel with Shimada to defend his wife and preserve his Samurai honor.