A young Buddhist acolyte fanatically obsessed with Shukakuji Temple despairs at how its beauty is being tarnished by worldly corruption and decides to set it ablaze. The film adapts MISHIMA Yukio's The Temple of the Golden Pavilion, with Ichikawa using the author's personal research notes into the real-life case that inspired the novel to bring out vividly the complex inner struggles of the young priest's state of mind. In the conflagration scene, cinematographer MIYAGAWA Kazuo expertly exploits the stark contrast between light and dark to showcase black-and-white cinema at its most visually resplendent. ICHIKAWA Raizo (no relation to the director) won numerous awards both at home and abroad for his portrayal of the tortured monk, with the role solidifying his status as actor.