The first installment of the popular Zatoichi series, which over the course of twenty-six films stamped its mark on popular culture worldwide. Zatoichi, a humble blind swordsman skilled in the quick-draw sword technique of iai-jutsu, encounters Hirate, a ronin suffering from tuberculosis, on his travels. Their blossoming friendship comes under threat when the two men are forced into conflict through their association with rival yakuza clans. The film's pervasive forlorn atmosphere sets it apart from the more upbeat jidaigeki fare that had typically proved popular with Japanese audiences. KATSU Shintaro brings a seething determination to the role of the blind swordsman, fully embodying his skill with the sword.