A showcase of Misumi's skills as a modernist director, and the first installment in the "Sword Trilogy," a collaboration between the director and Daiei star ICHIKAWA Raizo. Ichikawa plays Takakura Shingo, a samurai whose foster father and sister are killed by a grudge-bearing neighbor. After avenging their deaths, the forlorn Shingo finds solace under a new lord only to fall victim to a treacherous attack, eventually culminating in his suicide by seppuku. From its electrifying opening to its bleakly nihilistic conclusion, the film is a masterclass in tension, never once letting go throughout its 71-minute runtime. Ichikawa, who brings an intense richness to the fleeting life of the protagonist, himself passed away at an early age seven years after the film was made.