The light novel by Tanigawa Nagaru, which has also become a big hit as a TV anime, has been transformed into an anime for movie theaters for the first time. The fuss and commotion kicked up by overbearing girls in his high school looking for something out of the ordinary, aliens, and people from the future, are shown through the eyes of Kyon, a regular high school student. The film is a sequel to the last episode of the TV anime series. Just before Christmas, Kyon (voice: Sugita Tomokazu) comes to school and notices that Haruhi (voice: Hirano Aya), who sits behind him, is not in class. Instead, he is surprised to find Asakura (voice: Kuwatani Natsuko) sitting there, even she had been made to disappear by Nagato (voice: Chihara Minori).