Unremarkable office worker Eburi Man – a play on the English word "everyman" – makes an inebriated promise to a pair of editors to write them a serial novel that will attract a huge readership. The film comically portrays his process as he mines his life for novel-worthy material. In addition to portraying the fatigue and homogeneity of postwar Japanese society, Okamoto also provides moments of pointed criticism, such as a scene in which, at a party held to celebrate his literary success, Eburi bares his anger toward the politicians responsible for plunging his nation into war. The film was also notable for its short-animated sequences penned by famed cartoonist YANAGIHARA Ryohei, a rarity within films of the time.